
1 

 

IN THE COURT OF APPEAL OF MALAYSIA 

(APPELLATE JURISDICTION) 

CIVIL APPEAL NO. W-02(NCVC)(W)-1073-06/2016 

 

BETWEEN 

 

RAUB AUSTRALIAN GOLD MINING SDN BHD           ... APPELLANT 

[Company No.: 374745-K] 

 

AND 

 

1. MKINI DOTCOM SDN BHD (Company No.: 489718 – U) 

2. LEE WENG KEAT 

3. WONG TECK CHI 

4. VICTOR TM TAN                           ... RESPONDENTS 

 

         

In the Matter of Civil Suit No. 23NCVC – 108 – 09/2012 

In the High Court of Malaya at Kuala Lumpur 

 

Between 

 

Raub Australian Gold Mining Sdn Bhd      ... Plaintiff 

[Company No.: 374745-K] 

 

And 

 

 

1.   Mkini Dotcom Sdn Bhd (Company No.: 489718 – U) 

2. Lee Weng Keat 

3. Wong Teck Chi  

4. Victor TM Tan                          ... Defendants 

 



2 

 

CORAM 

 

ABANG ISKANDAR ABANG HASHIM, JCA 

MARY LIM THIAM SUAN, JCA 

SURAYA OTHMAN, JCA 

 

 

JUDGMENT OF THE COURT 

 

Introduction 

 

[1] This is an appeal against the decision of the High Court on 10.6.2016 

dismissing the Appellant/Plaintiff’s claims premised on the tort of 

defamation and malicious falsehood in respect of three (3) Articles and two 

(2) Videos published in the Malaysiakini news portal by the 1st Respondent/ 

Defendant. 

 

[2] We heard the appeal over two (2) non-consecutive days. On the 

second day of hearing, that is on 22.6.2017, learned counsel for the 

Appellant advised this court that the Appellant has been voluntarily wound 

up by its creditors and that he has been given a warrant to act for the 

Appellant’s behalf on 19.6.2017. This was confirmed by learned counsel for 

the Respondents as per affidavit affirmed on 21.6.2017 (see enclosure 8). 

We then proceeded to continue to hear the case and having perused the 

appeal records and given due consideration to the respective oral and 



3 

 

written submissions of counsel, we reserved our decision. We now give our 

decision and our reasons for the same.  

 

Background facts  

 

[3] The Appellant, Raub Australian Gold Mining Sdn Bhd (“RAGM”) 

operates a gold mine and produces gold bars at its Carbon-in-Leach (“CIL”) 

plant. The Appellant is the only company operating gold mining operations 

in Bukit Koman, Raub, Pahang. 

 

[4] The 1st Respondent, Mkini Dotcom Sdn Bhd is a company that owns 

and operates an online news portal known as Malaysiakini which website is 

www.malaysiakini.com. The 2nd Respondent, Lee Weng Keat is the 

assistant news editor of Malaysiakini. The 3rd Respondent, Wong Teck Chi 

is the senior journalist of Malaysiakini. The 4th Respondent, Victor TM Tan 

was at the material time, an intern at Malaysiakini and was pursuing a 

degree in Bachelor of Arts in Journalism. 

 

[5] The Appellant’s claim against the Respondents arose out of three (3) 

Articles and two (2) Videos published by the 1st Respondent on its online 

news portal, http://www.malaysiakini.com. The subject matter of these 

Articles and Videos published in 2012, is in relation to the gold mining 

activities of the Appellant, which the Respondents alleged had used 

cyanide, and that such use had caused serious illness to the villagers and 

http://www.malaysiakini.com/
http://www.malaysiakini.com/


4 

 

death of wildlife and vegetation and environmental pollution in Bukit 

Koman. The Appellant claimed that the words complained of or the 

impugned statements in the said Articles and Videos were false and 

defamatory in nature and were published by the Respondents maliciously 

with intent to injure the Appellant’s reputation, trade and business.  The 

Articles and Videos published are as follows: 

 

(a) “Villagers Fear For Their Health Over Cyanide Pollution” dated 

19.3.2012 (“the 1st Article”) which was authored by the 2nd 

Respondent; 

 

(b) “78 pct Bukit Koman Folk Have ‘Cyanide-Related’ Ailments” 

dated 21.6.2012 (“the 2nd Article”) which was authored by the 

3rd Responden; 

 

(c) a Video presentation published on 21.6.2012 that was linked 

with the 2nd Article (“the 1st Video”); 

 

(d) “Raub Folk To Rally Against ‘Poisonous Gold’” dated 2.8.2012          

(“the 3rd Article”) authored by the 4th Respondent; 

 

(e) a Video presentation published on 2.8.2012 that was linked with 

the 3rd Article (“the 2nd Video”). 

 

[6]     The impugned part of the 1st Article which is found in paragraph 7 of 

the Statement of Claim reads as follows: 



5 

 

(a) “Besides suffering from the unbearable stench overnight, villagers 

have also found yellow powdery spots around their neighbourhood 

in Bukit Koman, Raub, where gold-mining activities using cyanide, 

a hazardous chemical, started three years ago”; 

 

(b) “According to the blog, since the commencement of the gold-mining 

activities, birds such as pigeons and crows, and lizards and 

vegetable cultivated in the neighbourhood have been found dead”; 

 

(c) “Villagers suspect the unexplained deaths, the stench of herbicide 

during the night, and the illness, are the results of cyanide 

pollution”; 

 

(d) “Committee chairperson Wong Kin Hoong told Malaysiakini that the 

yellow spots may be residue from emissions from the mining 

operations.” 

 

 [7] The impugned part of the 2nd Article which is found in paragraph 10 of 

the Statement of Claim reads as follows. 

  

(a) “A recent survey done by Bukit Koman villagers revealed that 78.1 

percent of the residents in surrounding areas were suffering health 

problems, which is believed to be related to cyanide used in local 

gold mine. Topping the list was skin itchiness and rashes (50.1 

percent), followed by eyesores/itchiness/dimness (43.9 percent), 

dizziness/headache (35 percent), fatigue (34.5 percent) and cough 

(33.4 percent)”; 

 

(b) “It is also revealed that the figures were higher among the residents 

who stay in Bukit Koman New Village, where 84.8 percent of the 



6 

 

villagers said they have suffered at least one health problem, while 

57.2 percent said their health conditions worsened after 2009, when 

the gold mine started operations”; 

 

(c) “Residents of the Bukit Koman New Village had for a very long time 

alleged that cyanide, which is used in the nearby mine, had led to a 

range of skin, eye and respiratory ailments. This is the first time they 

have carried out a survey scientifically to substantiate their claim”; 

 

(d) “Dermatologist Khim Pa, who has 26 years experience in practice, 

also added that the results clearly showed that there is “irritating” 

material on the air which caused the health problems. ‘It is quite 

clear that more than 50 percent of people facing itchiness means 

that there is something in the air irritating to the eye and the skin… It 

is worse on the expose parts of the skin. If the same particles goes 

into the lungs, they will cause coughing’ said the doctor during a 

press conference held yesterday at the Kuala Lumpur and Selangor 

Chinese Assembly Hall.” 

 

 [8] The 1st Video was linked to the 2nd Article. It depicted a press 

conference held by several individuals holding themselves out as members 

of the Bukit Koman Action Committee against the Use of Cyanide in Gold 

Mining or also known as Ban Cyanide Action Committee (“BCAC”). The 

words complained of, as uttered in the 1st Video, are found in paragraph 17 

of the Statement of Claim and reads as follows: 

  

 

(a) “As specified complaints such as giddiness and lethargy was also 

high and above 35% and the residents are aware of the business of 



7 

 

the gold mine and gold extracting facility RAGM near to their 

home”; 

 

(b) “Persistent and strong cyanide like odour has been detected by 

majority of the residents since the Raub plant started operation in 

February 2009, such odour has been, never been present and 

common in prior times”; 

 

(c) “And as for other kampung they also have changes but the 

numbers is a bit lower that is around 38%. Now if you’re looking at 

two age group there’s no, again there is no significant difference 

between the young respondent that is below 18 years old and the 

above 18 years old they are all both in generally around more than 

58% are responded that their health conditions are deteriorated 

since the plant operation in 2009”; and 

 

(d) “So in conclusion we can say that the villagers are facing 

something external as from environment causing epidemic, 

widespread epidemic of skin diseases, eye irritation, coughing, and 

they now fear that if the water source is contaminated with cyanide, 

they are worrying about whether the slightly high increase of 

cancers are due to water contamination itself.” 

 

 

[9] The impugned part of the 3rd Article which is found in paragraph 19 of 

the Statement of Claim reads as follows: 

 

(a) “Residents of Bukit Koman, Raub are scheduled to hold a mass 

protest rally against the use of cyanide for gold mining activities by 



8 

 

the Raub Australian Gold Mine (RAGM) Sdn Bhd in their 

neighbourhood.” 

 

(b) “It has been more than 1,000 days since RAGM had started making 

money by extracting ‘dirty gold’, using life threatening cyanide 

compounds.”  

 

(c) “‘No doubt that the mine bosses are laughing to their banks for they 

care not about the Raub residents,’ said committee chairperson 

Wong Kin Hoong told a press conference in Kuala Lumpur today.” 

 

(d) “Wong said that the refinery has been spewing pollutants 24 hours 

everyday but those who speak up are harassed.” 

 

(e) “‘We are not against profit-making businesses, it just happened that 

this gold mine operates in a very unethical way that pollutes the 

environment and bring harm to our lives,’ said Wong.” 

 

(f) “On June 21, the committee had alleged that survey done on May 

19 and 20 revealed that 78.1 percent of the residents in 

surrounding areas were suffering health problems, believed to be 

related to the cyanide used in local gold mine.”  

 

(g) “‘This will be like that we did in February in Kuantan. We must stop 

irresponsible individuals who continue to pollute the planet,’ he 

said.” 

 

 

[10] The 2nd Video was linked to the 3rd Article. It depicted a press 

conference by several individuals including several politicians from PAS 



9 

 

and DAP holding out as the “Himpunan Hijau Raub”. The press conference 

was about the intended rally to protest the Appellant’s gold mining activities 

to be held on 2.9.2012. The words complained of, as uttered in the 2nd 

Video, are found in paragraph 25 of the Statement of Claim and reads as 

follows:  

 

(a) “Lebih seribu hari telah berlalu setelah kilang emas RAGM mula 

mendapat keuntungan dari mengekstrak emas dengan 

menggunakan cyanide yang membahayakan nyawa tidak syak lagi 

tauke-tauke lombong pergi ke bank dengan senyum lebar”; 

 

(b) “Mereka tidak kisah tentang penduduk Raub terutamanya dari Bukit 

Koman yang hidup dalam kesengsaraan dan ketakutan”; 

 

(c) “Ramai yang sihat sebelum ini telah jatuh sakit dan kegatalan yang 

tak tertahan, ruam-ruam yang terlampau, batuk berterusan, 

simptom-simptom lain yang membimbangkan namun yang 

memedihkan lagi, semua aduan dan rayuan yang membawa 

kepada pihak berkuasa tidak mendapat perhatian yang sewajarnya. 

Mereka tidak melakukan apa-apa yang membuktikan yang kilang 

itu selamat”; 

 

(d) “Kerajaan membenarkan kilang yang berkemungkinan besar 

tercemar, ia beroperasi selama 24 jam sehari, 7 hari seminggu 

tanpa henti pada masa yang sama penduduk membantah telah 

ditekan dan diperbodohkan selama 3 tahun ini”; dan 

 

(e) “Marilah kita bersama-sama menyertai himpunan hijau Raub pada 

2 September 2012, pukul 2 petang untuk memperjuangkan, 



10 

 

menentang perlombongan emas yang kotor, yang menggunakan 

sianida.” 

 

The English translation of the words complained of, are as 

follows: 

 

(a) “More than a thousand days have passed since the RAGM gold 

plant started to reap profits by extracting gold using life-threatening 

cyanide, and no doubt the owners of the mine are laughing all the 

way to the bank”; 

 

(b) “They couldn’t care less about the people of Raub, especially those 

from Bukit Koman who live in suffering and fear”; 

 

(c) “Many who were healthy have now fallen ill. They complain of 

unbearable itch, acute rashes, continuous coughing, other worrying 

symptoms and what’s even more upsetting, all complaints and 

appeal to the authorities have not received appropriate actions. 

They have done nothing to prove that the factory is safe”; 

 

(d) “The Government has allowed a factory which is most likely a 

pollutant, it operates for 24 hours a day, 7 days a week non stop 

whilst the residents who object are pressured and made fools of in 

these past three years”; and 

 

(e) “Let us all join the Raub green rally on 2 September 2017, at 2 pm 

to champion, fight the dirty gold mine, which uses cyanide.”   

 



11 

 

[11] The Respondents in their defence denied that the words complained 

of or the impugned statements in the said Articles and Videos were 

defamatory in nature and relied on the defence of fair comment. Further 

and/or in the alternative, the Respondents relied on the defence of qualified 

privilege and the related defence of responsible journalism. The 

Respondents maintained that the Articles and Videos were published 

pertaining to matters of public interest, not just in Raub, but on a national 

scale. In submission, after full trial, the defence of reportage was also 

raised, though not specifically pleaded. 

 

[12] After a full trial, where fifteen (15) witnesses gave evidence, the 

learned Trial Judge found that the words complained of in all the three (3) 

Articles and the two (2) Videos were defamatory in nature, refers to the 

Appellant and were published. The findings of the Trial Judge that the 

Appellant has established a prima facie case of defamation was not 

disputed by the Respondents since there was no cross-appeal filed by 

them. 

 

[13] The Trial Judge found, that although the Articles and Videos were 

defamatory, the Respondents had successfully raised or availed 

themselves to the defence of qualified privilege which according to the Trial 

Judge encompasses both the Reynolds privilege defence of responsible 

journalism and the defence of reportage. On that note, the Trial Judge 

dismissed the Appellant’s claim. Aggrieved with the decision of the Trial 

Judge, the Appellant had filed this appeal to this court. However, we note 



12 

 

that there were no findings made by the learned Trial Judge on the 

defences of fair comment and qualified privilege. Since there were no 

cross-appeals on these findings, we shall not deliberate on them. 

 

Decision of the Trial Judge 

 

[14] As stated earlier, the Trial Judge found that the Respondents has 

successfully availed themselves to the defence of qualified privilege, 

specifically the defence known as the Reynolds privilege as propounded by 

the House of Lords in Reynolds v Times Newspaper Ltd and others 

[2001] 2 AC 127; [1999] 4 ALL ER 609. According to the Trial Judge, the 

publication of the 1st Article is protected under the defence of responsible 

journalism and the 2nd and 3rd Articles and the 1st and 2nd Videos are 

protected under the defence of reportage. In gist the grounds of judgment 

of the Trial Judge are summarized below: 

 

14.1 “In order to succeed with the defence of qualified privilege or 

the Reynolds privilege, two prerequisites must be satisfied 

before the Defendants can avail to it. They are : 

 

(a) the publication concerned a matter of public interest; and 

 

(b) responsible and fair steps had been taken to gather, 

verify and publish the information. 

 



13 

 

14.2 Any matter that concerns the health, well-being and safety of a 

community is always a matter of public concern. Prior to the 

publication of the articles and videos, there was already 

extensive coverage by other medias on the issue of gold-mining 

activities using cyanide in the Plaintiff’s carbon-in-leach plant in 

Bukit Koman. The issue was also raised in the Pahang 

Legislative Assembly. Further, there was legal proceeding 

instituted by four members of the Bukit Koman residents to 

challenge the environment impact assessment report pertaining 

to the mining and extracting of gold in Bukit Koman. Therefore, 

there was clear evidence that the issue pertaining to the 

concern of the Bukit Koman residents about the operation of 

gold mine in their town was a matter of public interest. 

 

14.3 The 1st Article merely reported the concern of the Bukit Koman 

residents as to their health and suspicion that the air pollution 

may be caused by the Plaintiff’s gold-mining operation. Thus, 

the 1st Article, read as a whole, made no allegations or criticism 

against the Plaintiff. Further, the act of the 2nd Defendant 

contacting the Chairman of the Bukit Koman Anti-Cyanide 

Committee prior to the publication of the 1st Article was 

sufficient to constitute responsible journalism. The 1st Article 

was not about the truth or otherwise of the contents therein but 

a report on the concern of the Bukit Koman residents regarding 

the air pollution which they suspected was caused by the 



14 

 

Plaintiff’s plant. The Defendants had therefore satisfied the test 

of responsible journalism. 

 

14.4 The 2nd Article with link to the 1st Video and the 3rd Article with 

link to the 2nd Video were reproduction of two (2) press 

conferences held by Ban Cyanide Action Committee. There 

was no evidence that the Defendants had adopted the contents 

of the Articles and Videos as their own. The Articles and Videos 

were matters of public concern where the public in general had 

the right to know the information and the Defendants as media 

and journalists were under a moral duty to publish the same. In 

the circumstances, the defence of reportage was clearly 

available to the Defendants with regard to the publication of the 

2nd and 3rd Articles and the 1st and 2nd Videos.  

 

14.5 Malice can be inferred through conduct of a journalist, such as 

when he showed no interest in seeking to verify the truth of the 

information despite him having serious doubt as to its 

truthfulness. However, the 1st Defendant had not only been 

publishing news reports that were deemed adverse to the 

Plaintiff, but had also published news reports that were seen as 

favorable to the Plaintiff. Hence, the articles and videos were 

published in a fair, disinterested and neutral way. There was no 

evidence of malice shown on part of the Defendants. 

 



15 

 

14.6 The vital ingredient in the tort of malicious falsehood is that the 

impugned statements, apart from being false, is published 

maliciously. As the Plaintiff had not proven malice, it followed 

that the Plaintiff’s claim for malicious falsehood must also fail.   

  

Memorandum of Appeal 

 

[15] The Appellant raised eighteen (18) grounds of appeal. In essence, 

the 18 grounds raised five (5) core issues to be dealt with by this Court, 

which are: 

 

(a) Preliminary Issue: Whether the defence of qualified privilege 

and the defence of reportage are separate and distinct 

defences? 

 

(b) 1st Issue: Whether the words complained of in the Articles and 

Videos were published by the Respondents on an occasion of 

qualified privilege? 

 

(c) 2nd Issue: Whether the words complained of in the Articles and 

Videos were published by the Respondents on an occasion of 

reportage? 

 



16 

 

(d) 3rd Issue: If the Respondents have availed themselves of the 

defence of qualified privilege, whether the defence is defeated 

by the Respondents’ malice? 

 

(e) 4th Issue: Whether the Respondents published the Articles and 

Videos maliciously? 

 

(f) 5th Issue: Whether the Appellant is entitled to the relief prayed 

for in paragraph (i) to (x) of paragraph 39 of the Statement of 

Claim? 

 

Our grounds of decision 

 

[16] This appeal is a broad challenge of the numerous findings of fact 

made by the learned Trial Judge with regard to the issues of “public 

interest”, “qualified privilege”, “Reynold’s privilege defence”, “the defence of 

reportage” and “malice”, after a full trial. In arriving at her findings of fact on 

these issues, the learned Trial Judge had heard the oral evidence of fifteen 

(15) witnesses and had perused through voluminous documentary 

evidence. 

 

[17] The Appellant contended that the learned Trial Judge fell into error in 

her findings that the Respondents had availed themselves of the defence of 

qualified privilege and that through a pleading of qualified privilege, have 

availed themselves of the defence of responsible journalism for the 1st 



17 

 

Article, and the defence of reportage for the 2nd and 3rd Articles and the 1st 

and 2nd Videos. The Appellant contended that the Respondents have 

practised irresponsible journalism and did not seek to verify whether the 

statements in the Articles and Videos were based on facts which are true. 

Further, the Appellant contended that the defence of qualified privilege and 

the defence of reportage are separate and distinct defences and therefore 

mutually exclusive and the fact that the Respondents had not specifically 

pleaded the defence of reportage precluded them from raising the same. 

 

[18] The Respondents, on the other hand, contended that the learned 

Trial Judge’s approach was correct; that having found that all the Articles 

and Videos to be defamatory, the learned Trial Judge went on to examine 

whether the Respondents had succeeded in establishing a defence of 

qualified privilege, specifically the defence known as the Reynolds privilege 

as propounded by the House of Lords in Reynolds (supra). The 

Respondents contended that the learned Trial Judge was correct in her 

findings that the Reynolds privilege has two (2) prerequisites before a 

defendant can avail itself of this defence. These prerequisites are that the 

publication concerned a matter of public interest and responsible and fair 

steps had been taken by the defendant to gather and verify before 

publishing the information. It was only after going through this process that 

the learned Trial Judge found that the 1st Article is protected by the defence 

of responsible journalism and the 2nd and 3rd Articles and the 1st and 2nd 

Videos are protected by the defence of reportage. 

 



18 

 

Qualified privilege 

 

[19] The test of determining an occasion of privilege is well explained by 

Lord Atkinson in Adam v Ward [1917] AC 309 which states: 

 

“[A] privilege occasion is, in reference to qualified privileged, an occasion 

where the person who makes the communication has an interest or a 

duty, legal, social, or moral, to make it to the person to whom it is made, 

and the person to whom it is so made had a corresponding interest or duty 

to receive it. This reciprocity is essential.” 

 

[20] However, this privilege will only succeed if there was no malice on the 

part of the Respondents in publishing the defamatory statements against 

the Appellant. It is for the Appellant to show that there was malice on the 

part of the Respondents in publishing the defamatory statements and not 

the other way around.   

 

Reynold’s responsible journalism 

 

[21] The Reynolds privilege defence is a defence available to anyone who 

publishes any material of public interest in any medium. The defence is 

two-staged or two-pronged. First, the public interest test has to be satisfied. 

Once that is satisfied, the inquiry then shifts to whether the Respondents 

acted reasonably in publishing the impugned words. The second test has 

been described as “responsible journalism” – see Federal Court in Syarikat 



19 

 

Bekalan Air Selangor Sdn Bhd v Tony Pua Kiam Kee [2015] 6 MLJ 187, 

para 34. The focus inter alia is whether steps had been taken to verify, 

gather and publish the information in a responsible and fair manner. In 

Bonnick v Morris [2002] UKPC 31 at [23], [2002] 12 BHRC 558 at [23], 

[2003] 1 AC 300, Lord Nicholls stated that “the Reynolds privilege is 

concerned to provide a proper degree of protection for responsible 

journalism when reporting matters of public concern. Responsible 

journalism is the point at which a fair balance is held between freedom of 

expression on matters of public concern and the reputations of individuals. 

Maintenance of this standard is in the public interest and in the interests of 

those whose reputations are involved. It can be regarded as the price 

journalist pay in return for the privilege.” 

 

[22] It is to be noted that for Reynolds privilege, the responsible journalism 

is focused on ensuring that journalists take reasonable steps in relation to 

the truth of any allegations which they report, as explained by Lord 

Bingham in Jameel and another v Wall Street Journal Europe Sprl 

[2006] 4 All ER 1279: [2006] UKHL 44; [2007] 1 AC 359; [2006] 3 WLR  

642 : 

 

“[32] … the rationale of this test is, as I understand, that there is no duty to 

publish and the public have no interest to read material which the 

publisher has not taken reasonable steps to verify… But the publisher is 

protected if he has taken such steps as a responsible journalist would take 

to try and ensure that what is published is accurate and fit for publication.”  

 



20 

 

[23] The same point was re-iterated in Flood v Times Newspapers 

Ltd [2012] UKSC 11; [2012] 2 AC 273; [2012] 2 WLR 760. See [75] 

per Lord Philips PSC: 

 

“Not all the items in Lord Nicholls’s list in the Reynolds case [2001] 2 AC 

127, 205 were intended to be requirements of responsible journalism in 

every case. The first question is whether, on the facts of this case, the 

requirements of responsible journalism included a duty of verification and, 

if so, the nature of that duty. I should insert a word of warning at the 

outset. Each case turns on its own facts. I use the phrase ‘duty of 

verification’ as shorthand for a requirement to verify in the circumstances 

of this case. My comments should not be treated as laying down principles 

to be applied in cases of different facts.” 

 

See also Loutchansky v Times Newspapers Ltd (Nos 2-5) [2001] EWCA 

Civ 1805; [2002] QB 783 for the view of the Court of Appeal. 

 

[24] This two-staged test was adopted by Zawawi Salleh J, (now Court of 

Appeal Judge), in Sivabalan a/l P Asapathy v The New Straits Times 

Press (M) Bhd [2010] 9 MLJ 320 where he held: 

 

“[39] Reverting back to the case at hand, for the defence of qualified 

privilege in the form of the Reynolds privilege to apply, two requirements 

must be shown to exist, namely: 

 

(a) that the publication concerned a matter of public interest; and 

 



21 

 

(b) that the steps taken to gather, verify and publish the information were      

responsible and fair (‘responsible journalism’) (see Duncan and Neill 

on Defamation, (3rd Ed), para 17.07, pp 205-206).” 

 

[25] The Federal Court in Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd v 

Tony Pua Kiam Kee (supra), has provided clear guidance for judges when 

considering the defence of qualified privilege. Azahar Mohamed FCJ, held, 

that it is not sufficient for a defendant relying on the Reynolds privilege 

defence to claim that he has an honest belief in the truth of the statements 

he made. He has to further exercise responsible journalism by considering 

the ten factors in Reynold’s (supra); the weight to be given to those factors 

would vary from case to case, before he can succeed to rely on that 

defence: 

 

“[34] … The Reynolds Privilege defence is predicated on public interest 

and responsible ‘journalism’. In the context of the present case, the 

Reynolds Privilege defence required the defendant first, to establish that 

the public had a corresponding interest in receiving the same. Once that 

was established, the court must consider whether the defendant acted 

reasonably in publishing the impugned words. This second test has been 

described as the test of ‘responsible journalism’. 

 

[39] The guidelines as advocated by Lord Nicholls set out a number of 

important relevant matters to be taken into consideration in deciding 

whether the publication of impugned statements was privileged for the 

reason of its significance to the public at large. The list was not all-

inclusive, but was explanatory only and the weight to be given to those 

and other pertinent aspects would vary from case to case. Secondly, 

according to the Court of Appeal, a defendant relying on the Reynolds 



22 

 

privilege defence was absolved from proving that he took responsible and 

fair steps to gather, verify and publish the information, by simply claiming 

that he had an honest belief in the truth of the statements he made. With 

respect, this is plainly wrong. We agree with the submissions of learned 

counsel for the plaintiff that these new propositions by the Court of Appeal 

are diametrically opposed to the guidelines on responsible journalism as 

set out in Reynolds v Times Newspapers Ltd (supra). In our view the 

guidelines on responsible journalism as espoused in Reynolds v. Times 

Newspapers Ltd (supra) is important because there is now a much more 

extensive protection for publications to the public at large where the matter 

is of sufficient public concern. For that reason, as a counter-balance, 

publishers must meet the test of responsible journalism to ensure that the 

privilege is not abused. Rights and responsibilities must go hand in hand. 

Freedom of speech is not an end in itself; it must be exercised with a 

sense of responsibility. This point has already been made earlier but ought 

to be restated.” 

 

[26] As for the second test,  the oft-cited ten-points (10) list as set out in 

Reynolds, by Lord Nicholls is not exhaustive but merely illustrative. For 

completeness, the House of Lords in Reynolds (supra) at 205, para A to D, 

held as follows: 

 

“Depending on the circumstances, the matters to be taken into account 

include the following. The comments are illustrative only. 1. The 

seriousness of the allegation. The more serious the charge, the more the 

public is misinformed and the individual harmed, if the allegation is not 

true. 2. The nature of the information and the extent to which the subject 

matter is a matter of public concern. 3. The source of the information. 

Some informants have no direct knowledge of the events. Some have 



23 

 

their own axes to grind, or are being paid for their stories. 4. The steps 

taken to verify the information. 5. The status of the information. The 

allegation may have already been the subject of an investigation which 

commands respect. 6. The urgency of the matter. 7. Whether comment 

was sought from the plaintiff. He may have information others do not 

possess or have not disclosed. 8. Whether the article contained the gist of 

the plaintiff’s side of the story. 9. The tone of the article. A newspaper can 

raise queries or call for an investigation. It need not adopt allegations as 

statements of fact. 10. The circumstances of the publication, including 

timing. 

 

This list is not exhaustive. The weight to be given to these and any other 

relevant factors will vary from case to case. Any disputes of primary fact 

will be a matter for the jury, if there is one. The decision on whether, 

having regard to the admitted or proved facts, the publication was subject 

to qualified privilege is a matter for the judge. This is the established 

practice and seems sound. A balancing operation is better carried by a 

judge in a reasoned judgment than by a jury. Over time, a valuable corpus 

of case law will be built up.”          

 

Public interest (the first test) 

 

[27] The Appellant contended that the Respondents had failed to show 

that the contents of the Articles and Videos were a matter of public interest. 

This is so since the Articles and Videos published by the Respondents had 

misinformed the public by framing the Appellant as the cause of the 

villager’s ill health, death of wildlife and vegetation and environmental 

pollution of Bukit Koman. In fact, the Appellant contended that the 



24 

 

Respondents had used sensational headlines and inflammatory language 

which clearly demonstrate that there has been a sustained campaign on 

the part of the Respondents against the Appellant to damage the 

Appellant’s good name and reputation. This malicious intention, by 

targeting the Appellant’s mining operations, is to give wide political 

coverage to politicians of the Federal Opposition. Since the information are 

not true and accurate, the information are not of public interest. 

 

[28] On public interest, the Trial Judge at paragraph 23 in her grounds of 

judgment had stated as follows: 

 

“The Reynolds privilege exists where public interest justifies the 

publication of the statement despite the fact that this carries the risk of 

defaming an individual who will have no remedy. It is a balancing act 

between the need for the public to receive the information and the 

potential harm that may be caused to the individual. 

 

On the issue of public interest, I believe the question that needs to be 

asked and answered is whether there was a need at the material time for 

the public in general to know about the information published in the said 

Articles and Videos and that the defendants as newspaper and journalist 

was under a public duty to tell the public. In my opinion any matter or 

issue that concern the health, well-being and safety of a community is 

always a matter of public concern, not just to that particular community but 

also to the general public. The defendants through their witnesses, 

particularly DW1, DW4 and DW10, have shown that prior to the 

publication of the said Articles and Videos, there was already extensive 

coverage by the other media on the issue of gold mining activities using 



25 

 

cyanide and that the issue was also raised even in the Pahang Legislative 

Assembly. In 2006 onward, news began to emerge on a national scale 

that the residents of Bukit Koman started to raise protest on the use of 

cyanide in the plaintiff’s gold mine. News articles began to be published in 

newspapers such as Nanyang Siang Pau, The Star, Utusan Malaysia, Sin 

Chew Daily and China Press surrounding the alleged use of cyanide in the 

plaintiff’s Carbon-In-Leach plant in Bukit Koman. There was also legal 

proceedings by way of Judicial Review instituted by 4 members of the 

Bukit Koman residents in 2008 to challenge the Environment Impact 

Assessment Report pertaining to the mining and extraction of gold in Bukit 

Koman. The concern of the Bukit Koman’s residents pertaining to the gold 

mining activity of the plaintiff has even led to the formation of the BCAC, a 

public interest group against the use of cyanide in gold mining. In the 

circumstances, I think there is clear evidence that issue pertaining to the 

concern of the Bukit Koman’s residents about the operation of the gold 

mine in their town was clearly a matter of public interest.” (emphasis 

added). 

 

[29] Having perused paragraph 23 of the learned Trial Judge’s judgment 

as set out above, we find no error in the Trial Judge’s reasoning that any 

matter or issue that concern the health, well-being and safety of a 

community is always a matter of public concern, not just to that particular 

community but also to the general public. As stated by the Trial Judge in 

her judgment, there was a need at the material time for the public in 

general to know and the defendants as a newspaper and as journalists 

were under a public duty to inform the public. This is so, as extensive 

coverage was given by the media (Nanyang Siang Pau, The Star, Utusan 

Malaysia, Sin Chew Daily and China Press) on the gold mining activities 



26 

 

using cyanide resulting in the formation of BCAC, a public interest group 

against the use of cyanide in gold mining. Further, the legal proceedings by 

way of Judicial Review, instituted by four (4) members of the Bukit Koman 

residents in 2008 to challenge the Environment Impact Assessment Report 

pertaining to the mining and extraction of gold in Bukit Koman culminating 

in these issues being raised in the Pahang Legislative Assembly kept the 

issue current, urgent and alive in the public domain. As such, in these 

circumstances, the learned Trial Judge was correct in finding that the 

information contained in the Respondent’s Articles and Videos are matters 

of public concern or interest. 

 

The second test 

 

[30] We now come to the 2nd test. Have the Respondents exercised 

responsible journalism by taking reasonable steps to gather, verify and 

publish the information in a responsible and fair manner. This is where the 

oft-cited ten-points (10) test as set out in Reynolds by Lord Nicholls comes 

in. It must be emphasized that the ten-points or ten factors are illustrative 

and not exhaustive, and the weight to be given to these and other relevant 

factors, will vary from case to case. The ten-points or ten factors are: 

 

(1) the seriousness of the allegation. The more serious the charge, 

the more the public is misinformed and the individual harmed, if 

the allegation is not true; 

 



27 

 

(2) the nature of the information, and the extent to which the 

subject matter is a matter of public concern; 

 

(3) the source of the information. Some informants have no direct 

knowledge of the events. Some have their own axes to grind, or 

are being paid for their stories; 

 

(4) the steps taken to verify the information; 

 

(5) the status of the information. The allegation may have already 

been the subject of an investigation which commands respect; 

 

(6) the urgency of the matter. News is often a perishable 

commodity; 

 

(7) whether comment was sought from the plaintiff. The plaintiff 

may have information others do not possess or have not 

disclosed. An approach to the plaintiff will not always be 

necessary; 

 

(8) whether the article contained the gist of the plaintiff’s side of the 

story; 

 

(9) the tone of the article. A newspaper can raise queries or call for 

an investigation. It need not adopt allegations as statements of 

fact; and 



28 

 

(10) the circumstances of the publication, including the timing. 

 

1st Article 

 

[31] The learned Trial Judge found that the 1st Article is protected by the 

defence of responsible journalism. At paragraphs 24 and 25 of her 

judgment, she states: 

 

“[24] The 1st Article published in Malaysiakini website on 19.3.2012, as 

testified by DW2 (the 2nd defendant), was sourced from the news 

appearing in websites on the internet, particularly Sin Chew Daily website 

and Nanyang Siang Pau website. DW7 and DW8 confirmed that the news 

items Exhibit D15 and Exhibit D16 respectively, were published on their 

respective newspaper’s website. Exhibit D15 and D16 were about the 

concern of the villagers of Bukit Koman about air pollution caused by 

yellow substance floating in the air. DW2 also visited other blogs that 

spoke about the same subject matter. And finally, DW2 contacted and 

spoke to Wong Kin Hoong who was at the material time the Chairman of 

the Bukit Koman Anti-Cyanide Committee prior to the publication of the 1st 

Article.  

 

[25] I am of the opinion that the 1st Article merely reported the concern 

of the Bukit Koman’s residents as to their health and the suspicion that the 

air pollution may be caused by plaintiff’s gold mining operation. Reading 

the 1st Article as a whole, one will find that it made no allegations or 

criticism against the plaintiff. In other words, there is no embellishment of 

the contents of the 1st Article by the 1st and 2nd defendants. Much has 

been argued by learned counsel for the plaintiff that the 1st and 2nd 



29 

 

defendants have not verified the contents of the 1st Article with the plaintiff 

or with other experts before publishing the same. However, in my opinion 

the act of the 2nd defendant contacting the Chairman of the Bukit Koman 

Anti-Cyanide Committee prior to the publication of the 1st Article was 

sufficient in the circumstances of this case to constitute responsible 

journalism. This is because the 1st Article is not about the truth or 

otherwise of the contents therein but a report on the concern of the Bukit 

Koman’s resident regarding the air pollution which they suspect was 

caused by the plaintiff’s plant. The defendants therefore has satisfied the 

test of responsible journalism.”  

  

[32] It is a finding of the learned Trial Judge that the 1st Article, which were 

sourced from the websites of Sin Chew Daily and Nanyang Siang Pao, did 

not make any allegation or criticism against the Appellant nor was there 

any embellishment to its contents. The learned Trial Judge felt that there 

was no necessity for the Respondents to verify with the Appellant or with 

other experts before publishing the same since verification was already 

sought from Mr Wong Kin Hoong, the Chairman of the Bukit Koman Anti-

Cyanide Committee (“BCAC”) prior to its publication. To the learned Trial 

Judge, in the circumstances, this is sufficient to constitute responsible 

journalism since as she states it in paragraph 25 of her judgment, “the 1st 

Article is not about the truth or otherwise of the contents therein but a 

report on the concern of the Bukit Koman’s residents regarding the air 

pollution which they suspect was caused by the Appellant’s plant.” 

 

[33] The question here is, whether the learned Trial Judge is correct. Was 

responsible journalism exercised in the publication of the 1st Article? 



30 

 

[34] The Respondents took the position that the learned Trial Judge 

arrived at the right conclusion in that they need not verify or seek 

confirmation from other parties including the Appellant on the concerns and 

suspicions of the residents as verification was already sought from the 

source, which is the Chairman of BCAC. The Respondents felt that taking 

any further steps to verify with the Appellant would be akin to seeking 

confirmation from the Appellant as to whether the residents were indeed 

concerned. 

 

[35] Further, the Respondents contended that the 1st Article is a follow-up 

report of the news already carried by Sin Chew Daily and Nanyang Siang 

Pao. The expectation that the Respondents would have to first scientifically 

verify that air pollution existed and that it was caused by the Appellant prior 

to publication would be too onerous a duty imposed on the Respondents as 

a news media, handling news as it emerged which is perishable in the 

course of time.   

 

[36] In any event, the Respondents argued that the 1st Article, in itself, 

unequivocally sets out that the health concerns of the Bukit Koman’s 

residents attributed to the gold mining activities of the Appellant were mere 

suspicions, that the origin and components of the yellow substance were 

indeterminate and pending laboratory tests. The article also provides that 

air pollution readings previously furnished by the residents were rejected in 

other court proceedings. 

 



31 

 

[37] The Appellant on the other hand contended that the learned Trial 

Judge had erroneously considered the Reynolds privilege defence as a 

single stage test, i.e. that the public interest seeps and overrides the 

consideration of the second stage test of responsible journalism to the 

extent that the ten (10) points or ten factors were treated not merely as a 

“general guideline” but to dismiss its application entirely. In other words, 

there was absolutely no consideration of Lord Nicholls’ 10 tests, nor even a 

measurement by the learned Trial Judge of the degree of compliance by 

the Respondents with Lord Nicholls’ 10 tests. 

 

[38] We agree with the counsel for the Appellant. Except for seeking 

confirmation from the residents of Bukit Koman through the chairman of 

BCAC, Mr Wong Kin Hoong, the verification stops there. There were no 

attempts or efforts made by the Respondents to try to contact other experts 

in the matter or to contact the Appellant to get their side of the story. We do 

not find the Respondents to have acted fairly and responsibly.   

 

[39] The Trial judge had found that the 1st Article did not make any 

allegation or criticism against the Appellant nor was there any 

embellishment to its contents.  We disagree. The Article made very serious 

allegations that the Appellant’s gold mining activities using cyanide which is 

a hazardous chemical had caused ill health to the villagers, death of wildlife 

and vegetation, and environmental pollution of Bukit Koman.  

 



32 

 

[40] The tone of the Article is extremely accusatory and damaging to the 

Appellant. As stated earlier, it accused the Appellant as being the cause of 

the villager’s alleged ill health, death of wildlife and vegetation and 

environmental pollution of Bukit Koman. In fact, if what is stated in the 

Article is true, the Appellant may be liable to criminal prosecutions or civil 

suits and consequently may be fined or be ordered to close down the 

mines and its license revoked. These are potential repercussions which the 

Appellant may face due to the publication of the Article. Thus in such 

circumstances, due to the seriousness of the allegations, responsible 

journalism warrants a fair and balanced reporting where the accused- 

Appellant should be given an opportunity to answer the accuser- 

Respondents. In this context, the Respondents are required to take 

reasonable steps to verify the information by contacting other experts in the 

matter or at least contact the Appellant to get its side of the story. This, the 

Respondents failed to do and should thus bear the consequence of their 

failure. Contacting the Chairman of the BCAC in these circumstances was 

grossly inadequate. As such the Respondents cannot rely on the defence 

of responsible journalism since the Respondents had failed to meet the 

relevant ten (10) points test as propounded in Reynolds. 

 

Reportage 

 

[41] The defence of qualified privilege under the Reynolds privilege 

defence requires the writer/publisher to plead a subjective belief that the 

statement reported or published, to be true, or, an honest belief in the truth 

of the statement he made. In the defence of reportage, it is inappropriate to 



33 

 

plead the same since the thrust of the defence is the neutrality stance 

taken by the writer/publisher. 

 

[42] The doctrine of reportage emerged from the case of Al-Fagih v 

Saudi Research and Marketing (UK) Ltd [2000] EMLR 215 where the 

Court of Appeal held that neutral reporting without adopting or endorsing 

the report is protected as long as both sides of the dispute have been fairly 

reported in a disinterested manner by a newspaper. It goes further to state 

that failure to attempt verification will not vitiate the defendant’s plea of 

qualified privilege. 

 

[43] In Jameel (Mohammed) and another v Wall Street Journal 

Europe Sprl (supra), reportage was recognized as another form of 

Reynolds privilege defence. Lord Hoffman observed that the Reynolds 

privilege defence will not get off the ground unless the journalist honestly 

and reasonably believed that the statement was true. Lord Hoffman went 

on further to state that “But there are cases (“reportage”) in which the public 

interest lies simply in the fact the statement was made, when it may be 

clear that the publisher does not subscribe to any belief in its truth. In either 

case, the defence is not affected by the newspaper’s inability to prove the 

truth of the statement at trial.” 

 

[44] In Roberts and another v Gable and others [2008] 2 WLR 129, 

reportage is seen as a defence of qualified privilege.  Ward LJ stated that 



34 

 

its place in the legal landscape is clear. It is a form of, or a special example 

of Reynolds qualified privilege, a special kind of responsible journalism but 

with distinctive features of its own. At page 153 to 155, Ward LJ outlines 

the proper approach to the reportage defence. 

 

“Reportage and Reynolds qualified privilege 

60 Once reportage is seen as a defence of qualified privilege, its place 

in the legal landscape is clear. It is, as was conceded in the Al-Fagih case 

[2002] EMLR 215 a form of, or a special example of, Reynolds qualified 

privilege, a special kind of responsible journalism but with distinctive 

features of its own. It cannot be a defence sui generis because the 

Reynolds case [2001] 2 AC 127 is clear authority that whilst the categories 

of privilege are not closed, the underlying rationale justifying the defence 

is the public policy demand for there to be a duty to impart the information 

and an interest in receiving it: see p 194 G. If the case for a generic 

qualified privilege for political speech had to be rejected, so too the case 

for a generic qualified privilege for reportage must be dismissed. 

 

The proper approach to the reportage defence 

61 Thus it seems to me that the following matters must be taken into 

account when considering whether there is a defence on the ground of 

reportage: 

(1) The information must be in the public interest. 

 

(2)  Since the public cannot have an interest in receiving 

misinformation which is destructive of the democratic society (see 

Lord Hobhouse of Woodborough in the Reynolds case, at p 238), 

the publisher will not normally be protected unless he has taken 

reasonable steps to verify the truth and accuracy of what is 

published: see, also in the Reynolds case, Lord Nicholls's factor 4, 



35 

 

at p 205 B, and Lord Cooke, at p 225, and in the Jameel case 

[2007] 1 AC 359, Lord Bingham of Cornhill, at para 12 and 

Baroness Hale, at para 149. This is where reportage parts 

company with the Reynolds case [2001] 2 AC 127. In a true case of 

reportage there is no need to take steps to ensure the accuracy of 

the published information. 

 

(3) The question which perplexed me is why that important factor 

can be disregarded. The answer lies in what I see as the defining 

characteristic of reportage. I draw it from the highlighted passages 

in the judgment of Latham LJ in the Al-Fagih case [2002] EMLR 

215, paras 65, 67-68 and the speech of Lord Hoffmann in the 

Jameel case [2007] 1 AC 359, para 62 cited in paras 39 and 43 

above. To qualify as reportage the report, judging the thrust of it as 

a whole, must have the effect of reporting, not the truth of the 

statements, but the fact that they were made. Those familiar with 

the circumstances in which hearsay evidence can be admitted will 

be familiar with the distinction: see Subramaniam v Public 

Prosecutor [1956] 1 WLR 965, 969. If upon a proper construction of 

the thrust of the article the defamatory material is attributed to 

another and is not being put forward as true, then a responsible 

journalist would not need to take steps to verify its accuracy. He is 

absolved from that responsibility because he is simply reporting in a 

neutral fashion the fact that it has been said without adopting the 

truth.  

 

(4) Since the test is to establish the effect of the article as a 

whole, it is for the judge to rule upon it in a way analogous to a 

ruling on meaning. It is not enough for the journalist to assert what 

his intention was though his evidence may well be material to the 

decision. The test is objective, not subjective. All the circumstances 



36 

 

surrounding the gathering in of the information, the manner of its 

reporting and the purpose to be served will be material. 

 

(5)  This protection will be lost if the journalist adopts the report 

and makes it his own or if he fails to report the story in a fair, 

disinterested and neutral way. Once that protection is lost, he 

must then show, if he can, that it was a piece of responsible 

journalism even though he did not check accuracy of his 

report. 

 

(6)  To justify the attack on the claimant's reputation the 

publication must always meet the standards of responsible 

journalism as that concept has developed from the Reynolds case 

[2001] 2 AC 127, the burden being on the defendants. In this way 

the balance between article 10 and article 8 can be maintained. All 

the circumstances of the case and the ten factors listed by Lord 

Nicholls adjusted as may be necessary for the special nature of 

reportage must be considered in order to reach the necessary 

conclusion that this was the product of responsible journalism. 

 

(7)  The seriousness of the allegation (Lord Nicholls's factor 1) is 

obviously relevant for the harm it does to reputation if the charges 

are untrue. Ordinarily it makes verification all the more important. I 

am not sure Latham LJ meant to convey any more than that in para 

68 of his judgment in the Al-Fagih case [2002] EMLR 215 cited in 

para 39 above. There is, however, no reason in principle why 

reportage must be confined to scandal-mongering as Mr Tomlinson 

submits. Here equally serious allegations were being levelled at 

both sides of this dispute. In line with factor 2, the criminality of the 

actions bears upon the public interest which is the critical question: 

does the public have the right to know the fact that these 



37 

 

allegations were being made one against the other? As Lord 

Hoffmann said in the Jameel case [2007] 1 AC 359, para 51: 

 

“The fact that the material was of public interest does 

not allow the newspaper to drag in damaging 

allegations which serve no public purpose. They must 

be part of the story. And the more serious the 

allegation, the more important it is that it should make 

a real contribution to the public interest element in the 

article.” 

 

All the circumstances of the case are brought into play to find the 

answer but if it is affirmative, then reportage must be allowed to 

protect the journalist who, not having adopted the allegation, takes 

no steps to verify his story. 

 

(8) The relevant factors properly applied will embrace the 

significance of the protagonists in public life and there is no need 

for insistence as preconditions for reportage on the defendant being 

a responsible prominent person or the claimant being a public 

figure as may be required in the USA. 

 

(9) The urgency is relevant, see factor 5, in the sense that fine 

editorial judgments taken as the presses are about to roll may 

command a more sympathetic review than decisions to publish with 

the luxury of time to reflect and public interest can wane with the 

passage of time. That is not to say, as Mr Tomlinson would have us 

ordain, that reportage can only flourish where the story unfolds day 

by day as in the Al-Fagih case. Public interest is circumscribed as 

much by events as by time and every story must be judged on its 

merits at the moment of publication. (emphasis added). 



38 

 

[45] As stated earlier, Ward LJ states that reportage is seen as a defence 

of qualified privilege. It is a form of, or a special example of Reynolds 

qualified privilege, a special kind of responsible journalism but with 

distinctive features of its own. From the illustration by Ward LJ at paragraph 

61(5) above, it seems to permit the defence of reportage and responsible 

journalism to be pleaded in the alternative, in that if the defence of 

reportage fails, then the defendant can still fall back on the defence of 

responsible journalism: “Once that protection is lost, he must then show, if 

he can, that it was a piece of responsible journalism even though he did not 

check accuracy of his report.” 

 

[46] In Michael Charman v Orion Group Publishing Group Ltd & 2 

Others [2008] 1 All ER 750, Sedley LJ, sitting in the Court of Appeal at 

para [91] appeared to take the view that the defence of reportage and the 

defence of responsible journalism were incompatible in that once a 

defendant has relied on the defence of reportage it makes it forensically 

problematical to fall back upon an alternative defence of responsible 

journalism and due to this difficulty, pleaders may need to decide which it is 

to be; reportage or responsible journalism: 

  

“[91] The reportage doctrine developed in Al-Fagih v HH Saudi Research 

& Marketing (UK) Ltd [2001] EWCA Civ 1634, [2002] EMLR 215 cannot 

logically be confined to the reporting of reciprocal allegations. A unilateral 

libel, reported disinterestedly, will be equally protected. Although no 

reference was made in the case to the decision of the Second Circuit 

Court of Appeals in Edwards v National Audubon Society Inc (1977) 556 F 

2d 113, Al-Fagih's case reflects this now classic limb of First Amendment 



39 

 

jurisprudence. But the present case bears no substantive resemblance to 

either of those cases, nor to the case recently decided by this court of 

Roberts v Gable [2007] EWCA Civ 721, (2007) 151 Sol Jo LB 988. These 

were all cases of a self-contained account of a dispute, libellous in its 

content but reported without adoption or more than marginal 

embellishment. It is the very dependence of a reportage defence on 

the bald retailing of libels which makes it forensically problematical 

to fall back upon an alternative defence of responsible journalism. 

Pleaders may need to decide which it is to be.” (emphasis added). 

 

[47] Back to home ground in Malaysia, the Court of Appeal in Harry 

Isaacs & Ors v Berita Harian Sdn Bhd & Ors [2012] 4 MLJ 191, had 

rejected the defence of reportage due to the fact that reportage was not 

pleaded and not relied upon at trial, that the allegation of facts was made 

without any source and there was an adoption of facts by the defendants 

as their own in the publication. 

 

[48]  In Dato' Seri Anwar bin Ibrahim v The New Straits Times Press 

(M) Sdn Bhd [2010] 2 MLJ 492, Harminder Singh JC, (now Court of Appeal 

Judge), held that reportage would only apply in cases where there is an 

ongoing dispute, where allegations from both sides are being reported in a 

fair, disinterested and neutral way. The defence of reportage was not 

available in this case because only the version of one side was reported 

and the journalist had put forward his view of what is the truth: 

 

“[76] From a consideration of the cases cited, it can be safely asserted 

that reportage would normally apply as follows. It would only apply in 



40 

 

cases where there is an ongoing dispute where allegations of both sides 

are being reported. The report, taken as a whole, must have the effect that 

the defamatory material is attributed to the parties in the dispute. The 

report must not be seen as being put forward to establish the truth of any 

of the defamatory assertions. This means that the allegations must be 

reported in a fair, disinterested and neutral way. The important 

consideration here is that the allegations are attributed and not adopted. 

Therefore, reportage will not apply where the journalist had embraced, 

garnished and embellished the allegations. 

 

[77] In the instant case, the defendants submitted that this was a classic 

case of reportage as SD1 was merely reporting from the New Republic 

article. It was a report from another report and did not carry her own views 

or comments on the subject-matter in question. And that was why it did 

not carry the name of the author. 

 

[78] After due consideration, I am not persuaded that this was indeed a 

case of reportage. The article is not about a continuing dispute 

between parties. Even if it can be said to be a dispute, there is only 

the version of one side. The reason why reportage is available as a 

defence is because both versions of defamatory allegations as well 

as the responses are reported and the journalist takes no further part 

in putting forward his or her view of which is the truth. This is 

certainly not the case here. 

 

[79] Seen as such, the article is certainly not put forward in a fair, 

disinterested and neutral fashion because it does not contain the version 

of the other side of a dispute, if at all there is a dispute. I also do not think 

that this is a neutral report because what SD1 is trying to do, as she 

herself admits, is to explore the links between APPC, Douglas Paal, the 

funding by the Malaysian government and the plaintiff. Her intention, 



41 

 

therefore, is not mere neutral reporting but to assert something more 

sinister on the part of the plaintiff than what had appeared in the New 

Republic article. She was in a sense adding her own spice and putting 

'meat on the bones' (see Associated Newspapers Ltd & Ors v Dingle 

[1964] AC 371 at p 411 per Lord Denning) and making what I considered 

to be independent inferences. I am therefore unable to accept her 

subsequent assertions that her article was a mere reproduction. In any 

case, this had to be decided objectively and taking the effect of the article 

as a whole, the impugned article is not one that is reported in a fair, 

disinterested and neutral way. In the circumstances, the defence of 

reportage is not available to the defendant. 

 

[80] In the result, the defendants are liable to plaintiff for damages for 

defamation.”  

(emphasis added). 

 

2nd Article with link to 1st Video and 3rd Article with link to 2nd Video 

 

[49] The findings of the learned Trial Judge on this issue of reportage can 

be found at paragraphs 26 and 27 of her judgment:  

 

“[26] As for the 2nd Article with link to the 1st Video and the 3rd Article 

with link to the 2nd Video, it cannot be denied that these were 

reproductions of the two press conferences held on 21.6.2012 and 

2.8.2012. There is no evidence that the 1st defendant as publisher of 

those articles and videos, the 3rd defendant as author of the 2nd Article, 

the 4th defendant as author of the 3rd Article and DW3 as the 

videographer of the 1st and 2nd Videos adopted the contents of those 

articles and videos as their own. As I have alluded to, the said Articles and 



42 

 

Videos are matter of public concern where the public in general has the 

right to know the information and the defendants as media and journalists 

were under, at least a moral duty to publish the same. 

 

[27] Further, it is my judgment that the defence of reportage is clearly 

available to the defendants with regard to the publication of the 2nd and 3rd 

Articles and the 1st and 2nd Videos. It is not so much the truth of the 

contents of the said articles and the videos that matters, but rather the fact 

that they were reproduction of the two press conferences held by BCAC, 

first on 21.6.2012 and, second on 2.8.2012. Malaysiakini and other 

medias had received invitation to attend the two press conferences. The 

defence of reportage is therefore available to the defendants because the 

public interest here lies not in the truth of the contents of the said Articles 

and Video, but on the fact that they had been made. The two press 

conferences held by BCAC themselves, in my view, were matters of public 

interest. I am aware of the general principle that a person who repeats the 

defamatory word of another will also be liable to the person defamed. 

However, it has been said that the Reynolds privilege of reportage 

appears to be the exception to the so-called general rule of exception.”  

 

[50] Further at paragraph 28 of her judgment, on the need to plead 

reportage, the learned Trial Judge stated as follows:  

 

“[28] The plaintiff’s counsel submitted that the defendants have not 

specifically pleaded reportage in their defence and as such should not be 

allowed to rely on this particular defence. I merely wish to say that 

reportage is one form of the Reynolds privilege and it is considered part of 

the qualified privilege defence. The defendants have pleaded qualified 

privilege as one of their defences to the plaintiff’s claim in paragraphs 33 



43 

 

and 35 of the Defence. In my opinion that would be sufficient to enable the 

defendants to prove reportage at the trial of the action.” 

 

[51] The findings of the learned Trial Judge at paragraphs 26 and 27 of 

her judgment are that the defence of reportage is available to the 

Respondents since they are publishing not the truth of the contents of the 

said Articles and Videos but rather on the fact that they had been made 

and in so doing the Respondents did not adopt the contents of those 

Articles and Videos as their own. 

 

[52] Further at paragraph 28 of her judgment, the learned Trial Judge 

state that since reportage is one form of the Reynolds privilege and it is 

considered as part of the qualified privilege defence, it suffices, as in this 

case, that the defendant had pleaded qualified privilege as one of their 

defences to the plaintiff’s claim in paragraphs 33 and 35 of their Defence to 

enable them to prove reportage at trial. In other words, the learned Trial 

Judge opined that reportage need not be specifically pleaded. 

 

[53] The Respondents contended that the exposition of the learned Trial 

Judge on reportage is correct in that: 

(a) the information was plainly of public interest; 

  

(b) it was not disputed by the Appellant that the impugned 

statements were made at the press conferences. The Articles 

and Videos were a reproduction or a republishing of the 



44 

 

impugned statements. Under reportage as set out in Roberts, 

(supra), the law does not require the defendant to establish the 

truth of what was reported; 

 

(c)  Roberts, (supra), provides that the defendant need not take 

steps to verify the accuracy of the statements but cannot 

embellish the facts or make it his own. In this regard, the 

Articles and Videos were published in a neutral and 

disinterested way without adopting the truth of what was said. 

They were reproductions of what was said. This is 

unequivocally borne out from the Appellant’s counsel cross-

examination of the Respondents themselves and their 

witnesses. 

 

[54] As to the failure by the Respondents to expressly plead reportage (it 

was only raised in submission after full trial), the Respondents submitted 

that a plea of responsible journalism under paragraph 35 of their Defence 

would be sufficient for reportage to be relied upon as a defence and for 

evidence to be adduced at trial.  

 

[55] The Appellant on the other hand submitted that there was no basis to 

support a plea of reportage since the Articles and Videos published were 

not of public interest and the reporting was not done in a balanced, fair, 

disinterested and neutral manner since the Respondents had taken a 

position in favour of the BCAC and without publishing the views or position 

of the Appellant.  



45 

 

[56] The Appellant argued that the defence of reportage was only raised 

for the very first time in the closing submissions of the Respondents before 

the Trial Judge. The Appellant submitted that the Respondents cannot rely 

on reportage under the plea of qualified privilege since the defence of 

qualified privilege and the defence of reportage are separate and distinct 

defences requiring them to be pleaded separately. Further, the 

Respondents had failed to plead reportage and this is fatal and it precluded 

them from relying on its defence. 

 

[57] The question here is, whether the learned Trial Judge is correct. Was 

there an ongoing dispute where allegations from both sides were being 

reported in a fair, disinterested and neutral manner by the Respondents 

and without the Respondents embracing, garnishing and embellishing the 

allegations. And does a plea of qualified privilege at paragraph 33, and in 

the alternative, a plea of responsible journalism at paragraph 35 of the 

Defence, without an express plea of reportage, suffice, for the 

Respondents to rely on reportage in its Defence and prove reportage at 

trial. 

 

[58] We shall first answer the issue whether the defence of qualified 

privilege and the defence of reportage are separate and distinct 

defences. In doing so, we reiterate what was stated earlier to emphasize 

our point. 

 



46 

 

[59] In Jameel (Mohammed) & another (supra), reportage is recognized 

as another form of Reynolds privilege defence. Lord Hoffman observed that 

the Reynolds privilege will not get off the ground unless the journalist 

honestly and reasonably believed that the statement was true. But there 

are cases (“reportage”) in which the public interest lies simply in the fact the 

statement was made, where it may be clear that the publisher does not 

subscribe to any belief in its truth. In either case, the defence is not affected 

by the newspaper’s inability to prove the truth of the statement at trial.   

 

[60] We have made our observations on Roberts and another (supra) 

that reportage is “a form of, or a special example of Reynolds privilege, a 

special kind of responsible journalism but with distinctive features of its 

own”. Given the illustration by Ward LJ at paragraph 61(5), it appears that 

the defence of reportage and responsible journalism may be pleaded in the 

alternative, in that if the defence of reportage fails, then the defendant can 

still fall back on the defence of responsible journalism.  

 

[61] In Flood v Times Newspapers Ltd [2012] 2 WLR 760 Lord Phillips 

explained reportage as “a special, and relatively rare form of Reynolds 

privilege. It arises where it is not the content of a reported allegation that is 

of public interest, but the fact that the allegation has been made. It protects 

the publisher if he has taken proper steps to verify the making of the 

allegation and provided that he does not adopt it.” 

 



47 

 

[62] In Michael Charman (supra), Sedley LJ at [91] appeared to take the 

view that the defences of reportage and responsible journalism were 

incompatible in that once a defendant has relied on the defence of 

reportage it makes it forensically problematical to fall back upon an 

alternative defence of responsible journalism and due to this difficulty, 

pleaders may need to decide which it is to be; reportage or responsible 

journalism.  

 

[63] From the cases above, it can be concluded that reportage is in 

essence a defence of qualified privilege. In fact, it is treated “as a form of, 

or a special example of Reynolds privilege, a special kind of responsible 

journalism but with distinctive features of its own.” Even though it is distinct 

in its features, it still, as stated in para 61(6) of the illustration by Ward LJ in 

Roberts & another (supra), has “to fulfil the ten (10) factors listed by Lord 

Nicholls, adjusted as may be necessary, for the special nature of reportage, 

in order to reach the necessary conclusion that this was the product of 

responsible journalism.” Therefore, though reportage emanates from the 

same product (responsible journalism), due to it having its own distinctive, 

special features, we are of the view that it has to be treated as a distinct 

and separate defence from responsible journalism or qualified privilege. 

 

[64] Next, we shall consider whether a plea of qualified privilege at 

paragraph 33, and in the alternative, a plea of responsible journalism 

at paragraph 35 of the defence, without an express plea of reportage, 



48 

 

is sufficient to enable the Respondents to rely on its defence and 

prove reportage at trial. 

 

[65] It is trite law that a defendant is precluded from relying on a defence 

which was not specifically pleaded in its defence: Tan Ah Tong v Parveen 

Kaur [2011] 5 MLJ 428 (CA):  

 

“[19] The existence of coercion, undue influence, fraud, misrepresentation 

or mistake (or any of them) if proven, may negate the element of consent 

by the defendant (as he alleged), in entering into the SPAs. In order to 

prove any of the elements above, it must first be specifically pleaded by 

the defendant in his statement of defence as required under O 18 r 8 and r 

12 of the Rules of the High Court 1980. Failure to specifically plead any of 

those elements is fatal to the defendant’s case. In the present case, the 

defendant has failed to specifically plead any of those elements, in his 

statement of defence. Therefore, the defendant cannot in law rely on any 

of those defences.” 

 

 

[66] The Trial Judge allowed the Respondents to raise the defence of 

reportage in their submission at the post-trial stage even though the 

Respondents had not specifically pleaded the defence of reportage in their 

Defence. As such, this defence was not within the contemplation of the 

parties. The fact that it is not within the contemplation of the parties is unfair 

and prejudicial to the party against whom such a defence is levelled. This is 

the underlying reason why parties are bound to their pleaded case: See 



49 

 

Giga Engineering & Construction Sdn Bhd v Yip Chee Seng & Sons 

Sdn Bhd & Anor [2015] 6 MLJ 449 (FC): 

 

“[42] Now, it is trite law that the plaintiff is bound by its own pleadings (see 

R Rama Chandran v The Industrial Court of Malaysia & Anor [1997] 1 MLJ 

145; Anjalal Anmal & Anor v Abdul Kareem [1969] 1 MLJ 22; Gimstern 

Corporation (M) Sdn Bhd & Anor v Global Insurance Co Sdn Bhd [1987] 1 

MLJ 302 (SC); Joo Chin Kia v Loh Seng Tek [1987] 1 CLJ 194; KEP 

Mohamed Ali v KEP Mohamad Ismail [1981] 2 MLJ 10 (FC)). The plaintiff 

is not permitted to improve its pleading in any other manner other than by 

way of an application to amend. Otherwise it would be unfair and 

prejudicial to the defendants if the plaintiff could now be allowed to raise 

an issue that was not within the contemplation of the parties in the first 

place (see Esso Petroleum Co Ltd v SouthPort Corpn [1956] AC 218; 

Playing Cards (M) Sdn Bhd v China Mutual Navigation Co Ltd [1980] 2 

MLJ 182 (FC)).” 

 

[67] In the case of RHB Bank Bhd v Kwan Chew Holdings [2010] 1 CLJ 

665, the Federal Court similarly criticized the Court of Appeal for dealing 

with the appeal on an unpleaded issue, finding that the proposition of the 

Court of Appeal was not even pleaded by the respondent and that parties 

must abide by their pleadings and it is not the duty of the Court to invent or 

create a cause of action or a defence under the guise of doing justice for 

the parties. 

 

[68] In Harry Isaacs & Ors (supra), the Court of Appeal had rejected the 

defence of reportage due to the fact that the defence of reportage was not 



50 

 

pleaded and not relied upon at trial, that the allegation of facts was made 

without any source and there was an adoption of facts by the defendants 

as their own in the publication. 

 

[69] In the light of the above cases, we are of the considered view, that 

the learned Trial Judge had erred when she found that the Respondents 

could rely on the defence of reportage by just pleading the defence of 

qualified privilege. Likewise, the Respondents’ contention that a defendant 

can rely on the defence of reportage by just pleading the defence of 

responsible journalism is plainly wrong. As stated earlier, the defence of 

reportage has distinctive features of its own which sets it apart from the 

defence of responsible journalism or qualified privilege.  As such, to enable 

the Respondents to rely on this defence, it has to be expressly pleaded so 

as not to take the parties or the Appellant by surprise, and by failing to do 

so, will preclude the Respondents from relying on its defence or from 

proving reportage at trial. We further agree and share the view of Sedley LJ 

that the defence of reportage and responsible journalism are in effect 

mutually exclusive and incompatible in that once a defence of reportage is 

relied on, it is “forensically problematical to fall back upon an alternative 

defence of responsible journalism.” In the case of reportage, there is, inter 

alia, complete neutrality which infers a state of mind and intent whereas in 

responsible journalism a view may be justifiably proffered. The 

Respondents in our view must decide which is to be pleaded, reportage or 

responsible journalism at the time of finalizing their pleadings. Pleading in 

the alternative does not work here.  



51 

 

[70] In the event that we may be wrong, and a plea of qualified privilege or 

a plea of responsible journalism can indeed encompass a plea of 

reportage, and thus do away with the need to expressly plead it, then the 

evidence of the witnesses have to be examined to see whether the defence 

of reportage was indeed relied upon and made out by the Respondents at 

trial.  

 

[71] To qualify as reportage, the report, judging the thrust of it as a whole, 

and viewed objectively, must have the effect of reporting not the truth of the 

statements, but the fact that they were made. 

 

[72] Apart from that, the Respondents have to show that there was an 

ongoing dispute, where allegations from both sides were being reported in 

in a fair, disinterested and neutral manner, without the Respondents 

embracing, garnishing or embellishing the allegations. In other words, the 

reporting was fair and balanced and not one-sided, in that only the version 

of one side is reported. Further, the Respondents must not adopt or 

subscribe to the Articles and Videos published as their own.  

 

[73] It must be noted that the ten points in Reynolds has to be considered, 

though adjusted, as may be necessary, to accommodate the special nature 

of reportage. This was stated by Ward LJ at paragraph 61(6) of Roberts 

and another (supra) that “To justify the attack on the claimant's reputation 

the publication must always meet the standards of responsible journalism 



52 

 

as that concept (reportage) has developed from the Reynolds, the burden 

being on the defendants. In this way the balance between article 10 and 

article 8 can be maintained. All the circumstances of the case and the ten 

factors listed by Lord Nicholls adjusted as may be necessary for the special 

nature of reportage must be considered in order to reach the necessary 

conclusion that this was the product of responsible journalism.” 

 

[74] Applying the principles as enunciated above, and after perusing the 

evidence and the Articles and Videos as a whole, and viewing it objectively, 

we are of the considered view that the Respondents had failed to meet the 

requirements of the defence of reportage for the following reasons: 

 

(a) the Respondents reported only the version of one side of the 

dispute, that is the version of the Bukit Koman community and 

the Opposition politicians; 

 

(b) since the allegations were extremely serious and damaging and 

may lead to criminal prosecutions and civil suits being brought 

against the Appellant if the allegations were true, no attempts 

were made to contact any independent bodies such as the 

Department of Environment, the Department of Minerals and 

Geoscience or the Ministry of Health prior to publication of the 

Articles and Videos to show that the Respondents were neutral 

and not taking sides; 

 



53 

 

(c) the cavalier and reckless attitude of the Respondents is evident 

and they are as follows:  

(i) as Editor-in-Chief, DW1 did not even read the Articles and 

Videos before they were published; 

(ii) no attempts were made by the Respondents to view any 

primary documents before publishing the Articles and 

Videos; 

(iii) at no time did the 1st Respondent sight the so-called 

survey prepared by the BCAC; 

 

(d) the 2nd Article and the 1st Video carried allegations by Ms Hue 

Shieh Lee made in a Malay mail article dated 31.7.2012 that 

the ill-health of the villagers of Bukit Koman was caused by the 

Appellant’s mining activities. Such allegations have since been 

refuted by a press statement issued by the Ministry of Health 

and published in the national newspaper. The Ministry of 

Health’s Press Statement also cited Ms Hue Shieh Lee as 

having agreed that cyanide was not the cause of the villager’s ill 

health. With that admission, it is plain and clear that all the 

allegations in the 2nd Article and 1st Video are false and without 

basis. In these circumstances, the Respondents should have 

contacted the Appellant to get the Appellant’s response and 

side of the story so as to maintain a balanced reporting. The 

Respondents failed to do this.   

 



54 

 

(e) the tone of the 3rd Article was extremely accusatory with 

imputations and odious allegations on the Appellant. Such tone 

is not neutral, is unbalanced and is unfair as it did not carry 

both versions to the dispute. It merely carried the version of the 

Opposition politicians who, it would appear, were exploiting the 

issue at Bukit Koman to gain political mileage; 

 

(f) that Wong Kin Hoong has since apologized for his statements 

which unfairly accused the Appellant of polluting the 

environment 24 hours every day and that the Appellant has 

harassed those who speak up against it on the basis that there 

is no justification. Despite such apology there was no apology 

or retraction by the Respondents. 

 

(g) similarly, the 2nd Video also falls foul of the defence of 

reportage for the same reasons as above.  

 

[75] To summarize, the Respondents had failed to show that in the 

ongoing dispute, the allegations made against the Appellant were being 

reported in a fair, disinterested and neutral manner without the 

Respondents embracing, garnishing and embellishing the allegations. In 

other words, the reporting of the impugned statements were unbalanced 

since the version of one side, (that of the Bukit Koman community and the 

Opposition politicians), were showcased and given prominence. Though 

there were five (5) other neutral articles being published in the 

Respondent’s website at about the same time as the publication of the 



55 

 

impugned statements, these five articles, to our minds, are neutralized by 

the impugned statements. This is so since the impugned statements in the 

Articles and Videos were not merely couched in sarcastic tone which may 

be permissible as a journalistic device but couched in an extremely 

accusatory and damaging tone which goes beyond mere neutral reporting. 

In fact, in comparison to the other articles reported on the same matter in 

other newspapers or media, the reporting by the Respondents assert 

something more sinister on the part of the Appellant. As such, the 

Respondents impugned publications were slanted towards bias against the 

Appellant.  

 

[76] Thus, after perusing the Articles and Videos and taking it as a whole 

and viewed objectively, we are of the considered view that the 

Respondents had not only embellished the allegations but have embraced 

and adopted them as the truth and as their own. In such circumstances, the 

Respondents are not entitled to avail themselves to the defence of 

reportage. In the upshot, we find the learned Trial Judge in her judgment 

had clearly failed to judicially appreciate in part the relevant evidence 

before her and had erred in misconstruing the facts and law on qualified 

privilege, responsible journalism and reportage which errors merit our 

appellate intervention. For these reasons, the Appellant’s appeal is 

allowed. 

 

 

 



56 

 

Malicious Falsehood  

 

[77] Although we have found the defences of responsible journalism and 

reportage not established and while malice may be inferred from the 

conduct of the journalists, we do not see any evidence of malice on the part 

of the Respondents. The conduct of the Respondents displayed 

irresponsible journalism and partiality in their reporting which cannot be 

justified under the cover of public interest. Be that as it may, such conduct 

is still not sufficient to constitute malice for a cause of action premised on 

malicious falsehood. In this regard, we therefore agree with the findings of 

the learned Trial Judge and dismiss this ground of appeal. 

 

Damages 

 

[78] Having dismissed the Appellant’s claim, the learned Trial Judge did 

not see it necessary to deal with the issue of damages. In view of our 

findings above, it therefore falls upon this Court to assess the same. 

 

[79] The Appellant prayed for general, exemplary and aggravated 

damages, costs and interest. The Appellant requested for a global sum 

taking into consideration the Appellant’s standing in society as a company 

in Malaysia and the stigmatic effect of the Respondents’ Articles and 

Videos on the Appellant’s trading reputation. A base sum of RM500,000.00 

was suggested. 



57 

 

[80] The Respondents submitted that there ought not to be any exemplary 

and aggravated damages awarded, and, should there be any general 

damages awarded, it should be a sum at the lower spectrum of the 

quantum of damages for defamation. A global sum of RM100,000.00 was 

suggested. 

 

[81] In assessing damages for libel, the factors to be taken into 

consideration are set out in the case of Datuk Seri Utama Dr Rais Bin 

Yatim v Amizudin Bin Ahmat [2012] 2 MLJ 807: 

 

“In determining quantum of damages the following factors are taken into 

consideration: 

 

(a) the conduct of the Plaintiff; 

(b) the Plaintiff’s position and standing in society; 

(c) the nature of the libel; 

(d) mode and extent of publication; 

(e) the absence or refusal of retraction or apology; and 

(f) the whole conduct of the defendant from the time the libel was    

published down to the very moment of the verdict.” 

 

[82] The Appellant’s position and standing in society is derived from its 

status as a company in Malaysia. As a company duly incorporated in 

Malaysia, the Appellant’s reputation and standing would have suffered due 

to the grievous allegations levelled by the Respondents. To what extent the 



58 

 

Appellant’s business or trade is affected financially due to these Articles 

and Videos was not ventilated or substantiated at trial. 

 

[83] Be that as it may, the serious nature of the libel which accuses the 

gold mining operations of the Appellant as dangerous and the cause of ill 

health, death and destruction of wildlife and vegetation and pollution to 

Bukit Koman and its rivers merits an award of damages to be given by this 

court. This is so since the Respondents did not exercise responsible 

journalism and neither was reportage proven. In the light that the 

allegations, if true, may lead to criminal prosecutions and civil suits being 

leveled at the Appellant and the possibility of a fine or the gold mine being 

closed down and the Appellant’s license revoked, the attitude of the 

Respondents which was reckless in that they did not try to verify with other 

experts or with the Appellant or even publish a retraction at the earliest 

opportunity is reason enough for us to award damages. 

 

[84] On the mode and extent of publication, we have the evidence of PW4 

who testified that the Articles were republished in other websites. According 

to PW4, the Articles were republished eighty (80) times but seventeen (17) 

of these republished Articles could not be located by him. Out of the said 

80 articles, approximately seventy (70) articles could not be confirmed by 

him to have been visited by readers. As for the 1st Respondent’s website, 

there are fifteen thousand (15,000) subscribers and two point five (2.5) 

million readers per month. However, there has not been any evidence to 



59 

 

show how many of the subscribers or readers have access to the Articles 

and the Videos.  

 

[85] What troubles us the most in this case is the attitude of the 

Respondents: the absence or sheer refusal of retraction or apology. The 

whole conduct of the Appellant from the time the libel was published till it 

was discovered that the source of the illness and pollution was due to 

herbicide pollution and not the use of sodium cyanide in the Appellant’s 

gold mine, was unyielding, unrepentant and arrogant.  

 

[86] As submitted by the Appellant’s counsel, the Appellant had afforded 

the Respondents the opportunity to apologize and retract the Articles and 

Videos since 27.7.2012 but the Respondents refused. Instead of trying to 

mitigate the damage done by their Articles and Videos, the Respondents 

took the position that the Articles and Videos shall remain accessible on the 

1st Respondent’s website for perpetuity. 

 

[87] In such circumstances, what is a fair and suitable amount of damages 

to be awarded to the Appellant. 

 

[88] It is trite law that a company may sue in libel to protect its reputation. 

The company or corporation need not prove actual damage since the injury 

need not necessarily be confined to loss of income but to the loss of 

goodwill and reputation. 



60 

 

[89] In Rubber Improvement Ltd v Daily Telegraph Ltd [1964] AC 234, 

it was held that:  

 

“A company cannot be injured in its feelings, it can only be injured in its 

pocket. Its reputation can be injured by a libel but that injury must sound in 

money. The injury need not necessarily be confined to loss of 

income. Its goodwill may be injured.” (emphasis added) 

 

[90] In Jameel (supra), Lord Scott had gone to great lengths to espouse 

both the law and policy behind the time-honoured rule that a plaintiff 

company need not be required to show actual damage to obtain damages 

for libel. It was agreed in this case that it is the reputation of the corporate 

body which is the asset of value which if it has been tarnished by the libel 

need to be compensated for. The case of English and Scottish Co-

operative Properties Mortgage and Investment Society Ltd v Odhams 

Press Ltd [1940] 1 KB 440 was cited where the dictum of Goddard LJ was 

emphasized that the primary purpose of an award of damages in a libel 

action, where no actual damage caused by the libel has been pleaded or 

proved, is not compensation but vindication of reputation: 

 

“119 Defamation constitutes an injury to reputation. Reputation is valued 

by individuals for it affects their self-esteem and their standing in the 

community. Where reputation is traduced by a libel “the law presumes that 

some damage will flow in the ordinary course of things from the mere 

invasion of the plaintiff's rights": Bowen LJ in Ratcliffe v Evans [1892] 2 

QB 524, 528. It is accepted that the rule applies and should continue to 

apply to individuals. But it is argued that it should no longer be applied to 

corporations. Corporations, it is said, have no feelings to be hurt and 



61 

 

cannot feel shame. If they are to sue for libel they should be required to 

show that the libel has caused them actual damage. 

 

These arguments, in my opinion, miss the point. The reputation of a 

corporate body is capable of being, and will usually be, not simply 

something in which its directors and shareholders may take pride, 

but an asset of positive value to it.” (emphasis added). 

 

121 It seems to me plain beyond argument that reputation is of importance 

to corporations. Proof of actual damage caused by the publication of 

defamatory material would, in most cases, need to await the next month's 

financial figures, but the figures would likely to be inconclusive. Causation 

problems would usually be insuperable. Who is to say why receipts are 

down or why advertising has become more difficult or less effective? 

Everyone knows that fluctuations happen. Who is to say, if the figures are 

not down, whether they would have been higher if the libel had not been 

published? How can a company about which some libel, damaging to its 

reputation, has been published ever obtain an interlocutory injunction if 

proof of actual damage is to become the gist of the action? 

 

123 English and Scottish Co-operative Properties Mortgage and 

Investment Society Ltd v Odhams Press Ltd [1940] 1 KB 440 was a case 

in which a society registered under the Industrial and Provident Societies 

Act 1893 (56 & 57 Vict c 39) complained of an article in the “Daily Herald” 

commenting on the way in which the society had kept its accounts and 

insinuating that the figures had been deliberately falsified and that the 

society had carried on business “by dishonest methods”: p 450. Slesser LJ 

commented that ‘A more terrible indictment of a society of this kind it is 

difficult to imagine’: pp 450–451. The jury found these insinuations to be 

false. But the society had neither alleged nor proved any special damage 

and the jury, inadequately directed by the trial judge, had awarded 



62 

 

damages of one farthing. The society successfully appealed and the case 

was remitted for a retrial limited to the issue of quantum of damages. 

Slesser LJ said, at p 455: 

 

“I cannot help feeling that … the jury must have come to the 

conclusion that in so far as they were not satisfied that the 

company had lost any business, they must treat the 

damages as quite nominal or trivial. If they did go into their 

deliberations with that view they were entirely in error. A libel 

by the invasion of a legal right gives a right to damages. It is 

the duty of a jury to assess those damages, which may be 

punitive or contemptuous, or, in an ordinary case, may be 

such as would recompense the plaintiff for the wrong done to 

his reputation.” 

 

Goddard LJ said, at p 461: 

 

“There is no obligation on the plaintiffs to show that they 

have suffered actual damage. A plaintiff may, if he can, by 

way of aggravating damages, prove that he has suffered 

actual damage. But in every case he is perfectly entitled to 

say that there has been a serious libel upon him; that the law 

assumes that he must have suffered damage; and that he is 

entitled to substantial damages.” 

 

All of this was said of a corporate industrial and provident society 

whose reputation had been besmirched by the libel. And it is to be 

borne in mind that the primary purpose of an award of damages in a 

libel action, where no actual damage caused by the libel has been 

pleaded or proved, is not compensation but vindication of 

reputation.” (emphasis added). 



63 

 

[91] The importance of the policy of vindication is echoed in Applause 

Store Productions v Raphael [2008] EWHC 1721 where the court held 

that since a company stands in a slightly different position than an 

individual claimant as it has no feelings to hurt, a company can only 

recover for general damages and not for aggravated damages.  

 

“76. Of course, a company stands in a slightly different position, for it has 

no feelings to hurt, and it follows that considerations of aggravation which 

might be relevant if the claimant is an individual do not apply. However, 

the entitlement of a company to recover general damages has recently 

been affirmed by the House of Lords: see Jameel v Wall Street Journal 

[2007] 1 AC 359. A company’s good name is a thing of value, but it can 

only be hit in its pocket, and there is no evidence here of actual financial 

loss. That is not to say that it may not merit vindication…” 

  

[92] In the light of the above cases, since actual damage is not proven, we 

will award general damages for loss of goodwill and for vindication of 

reputation. Taking all the facts and circumstances of the case, we are of 

the view that a global sum of RM200,000.00 is adequate as general 

damages for all the three Articles and two Videos. 

 

Conclusion 

 

[93] For the cumulative reasons stated, we are of the unanimous view that 

the learned Trial Judge had erred in fact and in law in arriving at her 

decision which merits our appellate intervention. We therefore allow the 



64 

 

appeal for prayers 39 (a) general damages and prayers 39 (iv) and (v) for 

an injunction restraining the Respondents or its officers, servant, agents 

from further publishing, circulating and distributing the Articles and Videos. 

We further ordered costs for here and below in the sum of RM150,000.00 

to be paid to the Appellant subject to the payment of allocator fees. This 

sum is reasonable having regard, inter alia, to the complexity of the issues 

raised before us. Deposit to be refunded. 

 

Appeal allowed with costs. 

 

Dated :  11 January 2018     -Signed- 

 (SURAYA OTHMAN) 
           JUDGE 

                                                                  COURT OF APPEAL MALAYSIA  
 
                 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



65 

 

Cases(s) referred to: 

 

1. Reynolds v Times Newspaper Ltd and others [2001] 2 AC 127, [1999] 4 ALL ER 

609.  

2. Adam v Ward [1917] AC 309. 

3. Bonnick v Morris [2002] UKPC 3, [2002] 12 BHRC 558, [2003] 1 AC 300. 

4. Jameel and another v Wall Street Journal Europe SPRL [2006] 4 All ER 750, 

[2006] UKHL 44, [2007] 1 AC 359. 

5. Flood v Times Newspapers Ltd [2012] UKSC 11 [2012] 2 AC 273. 

6. Loutchansky v Times Newspapers Ltd (Nos 2-5) [2001] EWCA Civ 1805; [2002] 

QB 783. 

7. Sivabalan a/l P Asapathy v The New Straits Times Press (M) Bhd [2010] 9 MLJ 

320. 

8. Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd v Tony Pua Kiam Kee [2015] 6 MLJ 187. 

9. Al-Fagih v Saudi Research and Marketing (UK) Ltd [2000] EMLR 215. 

10. Roberts and another v Gable and others [2008] 2 WLR 129. 

11. Michael Charman v Orion Group Publishing Group Ltd & 2 others [2008] 1 All ER 

750. 

12. Harry Isaacs & Ors v Berita Harian Sdn Bhd & Ors [2012] 4 MLJ 191. 

13. Dato' Seri Anwar bin Ibrahim v The New Straits Times Press (M) Sdn Bhd [2010] 

2 MLJ 492. 

14. Tan Ah Tong v Parveen Kaur [2011] 5 MLJ 428 (CA). 

15. Giga Engineering & Construction Sdn Bhd v Yip Chee Seng & Sons Sdn Bhd & 

Anor [2015] 6 MLJ 449 (FC). 

16. RHB Bank Bhd v Kwan Chew Holdings [2010] 1 CLJ 665. 

17. Datuk Seri Utama Dr Rais Bin Yatim v Amizudin Bin Ahmat [2012] 2 MLJ 807. 

18. Rubber Improvement Ltd v Daily Telegraph Ltd [1964] AC 234. 

19. English and Scottish Co-operative Properties Mortgage and Investment Society 

Ltd v Odhams Press Ltd [1940] 1 KB 440. 

20. Applause Store Productions v Raphael [2008] EWHC 1721. 

 



66 

 

 
Solicitors: 
 

 
For the appellant  : Cecil Abrahim 

With him Sunil Abraham, Elaine Alexander and Daniel Chua 

    Messrs Cecil Abraham & Partners     

Advocates & Solicitors                         

Suite 12.01. Level 12, Menara 1MK     

1 Jalan Kiara Mont’ Kiara           

50480 Kuala Lumpur 

                     

For the respondents: James Khong 

                               With him Syahredzan Johan 

Messrs James Khong 

Advocates & Solicitors 

A3-02-08, Solaris Dutamas  

No 1, Jalan Dutamas 1 

50480 Kuala Lumpur 

 


